Przez powiat przebiegają 2 drogi krajowe o łącznej długości 38,6 km. Drogi krajowe stanowią 3,49 % wszystkich dróg publicznych w Powiecie Włodawskim. Dla obsługi ruchu tranzytowego przez przejścia graniczne o znaczeniu międzyregionalnym najistotniejsze znaczenie ma droga Nr 63 granica państwa - Węgorzewo - Łomża - Siedlce - Łuków - Radzyń Podlaski - Wisznice - Sławatycze - granica państwa przebiegająca przez północną część powiatu, natomiast znaczenie regionalne obsługujące ruch tranzytowy posiada droga Nr 82 Lublin - Włodawa - granica państwa.
Spośród 38,3 km (nawierzchni bitumicznej) dróg krajowych na terenie powiatu włodawskiego 46,7% wymaga wykonanie zabiegów utrzymaniowych w tym: 12,6% wymaga wykonania natychmiastowych zabiegów.
Uzupełnieniem dróg krajowych są drogi wojewódzkie o znaczeniu ponad regionalnym i regionalnym. Przez Powiat Włodawski przebiegają 4 drogi wojewódzkie o łącznej długości 165,5 km. Drogi wojewódzkie stanowią 14,95 % wszystkich dróg w powiecie.
- Nr 812 Biała Podlaska - Chełm - Krasnystaw
- Nr 816 Terespol - Kodeń - Sławatycze - Włodawa - Dorohusk - Zosin łącząca przejścia graniczne na wschodniej granicy państwa
- Nr 818 Przewłoka - Wyryki - Adampol
- Nr 819 Parczew - Kołacze - Wola Uhruska
Na podstawie opracowanej przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie "Oceny stanu nawierzchni sieci dróg wojewódzkich na terenie woj. Lubelskiego wg stanu na dzień 31 grudnia 2006 r." wynika, że 44,6% nawierzchni wymaga wzmocnień, a 36,7 % wyrównań nawierzchni. Są to zabiegi zalecane, które należy wykonać natychmiast oraz zaplanować do wykonania w ciągu najbliższych kilku lat. Sieć dróg wojewódzkich w większości nie spełnia parametrów technicznych dotyczących minimalnej szerokości jezdni oraz nośności nawierzchni.
Drogi powiatowe obsługują cały ruch wewnątrzregionalny powiatu i stanowią 388 km, w tym o nawierzchni twardej 275,8 km ( dane na 31 grudnia 2006 r.) Drogi powiatowe stanowią 35,04 % wszystkich dróg publicznych w powiecie. Stan techniczny dróg twardych w zdecydowanej większości jest niezadowalający i zły i systematycznie ulega pogorszeniu. Drogi powiatowe w większości nie spełniają wymogów parametrów technicznych odpowiadających ich klasom ( wymagana G i Z ) w odniesieniu do szerokości w liniach rozgraniczających, a także nie posiadają minimalnej szerokości jezdni.
Ponadto szereg odcinków dróg posiada nawierzchnię o nie normatywnych parametrach technicznych tj. niezgodną z obowiązującymi w tym zakresie przepisami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Występują również odcinki nie spełniające wymaganej nośności. Około 80% dróg wymaga wzmocnień i wyrównań nawierzchni.
Na przestrzeni lat 1999 - 2006 przebudowano jedynie 12 km dróg powiatowych. Niedobór środków finansowych w stosunku do potrzeb powoduje narastanie zaległości w modernizacji infrastruktury oraz pogarsza dostępność części obszarów w regionie.
28,92 % ( 112,2 km ) dróg powiatowych stanowią drogi gruntowe. Doprowadzenie tych dróg do właściwych parametrów technicznych wymaga wykonania kompleksowych robót inwestycyjnych. Naciski społeczności lokalnej na ich budowę są ogromne bowiem drogi te decydują często o łączności społeczności wiejskiej z regionem, a także o atrakcyjności bądź nieatrakcyjności, a więc o szansach lub barierach rozwoju wsi.
Drogi gminne to drogi lokalne stanowiące uzupełnienie sieci dróg służących miejscowym potrzebom. Drogi gminne stanowią 46,52 % sieci wszystkich dróg publicznych w powiecie. Wg danych na dzień 30 czerwca 2007 r. zebranych z poszczególnych gmin powiatu ilość dróg gminnych wynosi 515,2 km, w tym o nawierzchni twardej 56,3 km co stanowi tylko 10,8% całej długości sieci dróg gminnych. Pozostałe drogi posiadają nawierzchnie gruntowe, co w okresie zarówno zimowym jak i w trakcie intensywnych opadów stwarza określone trudności związane z przejazdem. Należy domniemywać, że większość dróg gminnych o nawierzchni twardej posiada nawierzchnię w stanie niezadowalającym lub złym. Ponadto drogi te na wielu odcinkach posiadają nawierzchnię o nie normatywnych parametrach technicznych wymagając przebudowy.
Lp. |
Kategoria drogi |
Ogółem [km] |
w tym drogi o nawierzchni |
|
twardej |
gruntowej |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Drogi krajowe |
38,6 |
38,6 |
- |
2 |
Drogi wojewódzkie |
165,5 |
165,5 |
- |
3 |
Drogi powiatowe |
388,0 |
275,8 |
112,2 |
4 |
Drogi gminne |
515,2 |
56,3 |
458,9 |
Ogółem : |
1.107,3 |
536,2 |
571,1 |
Tabela Nr 1. Długość dróg publicznych na obszarze Powiatu Włodawskiego
Lp. |
Kategoria drogi |
Ogółem [km] |
w tym drogi o nawierzchni |
|
twardej |
gruntowej |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hanna |
63,9 |
47,5 |
16,4 |
2 |
Hańsk |
49,3 |
38,1 |
11,2 |
3 |
Stary Brus |
39,4 |
30,8 |
8,6 |
4 |
Urszulin |
70,9 |
58,3 |
12,6 |
5 |
Włodawa |
60,2 |
32,0 |
28,2 |
6 |
Włodawa - miasto |
7,1 |
5,7 |
1,4 |
7 |
Wola Uhruska |
27,7 |
21,7 |
6,0 |
8 |
Wyryki |
69,5 |
41,7 |
27,8 |
Ogółem : |
388,0 |
275,8 |
112,2 |
Tabela Nr 2. Długość dróg powiatowych w podziale na poszczególne gminy.
Lp. |
Kategoria drogi |
Ogółem [km] |
w tym drogi o nawierzchni |
|
twardej |
gruntowej |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hanna |
176,1 |
6,9 |
169,2 |
2 |
Hańsk |
74,8 |
7,4 |
67,4 |
3 |
Stary Brus |
28,3 |
- |
28,3 |
4 |
Urszulin |
58,2 |
1,0 |
57,2 |
5 |
Włodawa |
66,5 |
4,9 |
61,6 |
6 |
Włodawa - miasto |
37,3 |
27,3 |
10,0 |
7 |
Wola Uhruska |
52,5 |
6,2 |
46,3 |
8 |
Wyryki |
21,5 |
2,6 |
18,9 |
Ogółem : |
515,2 |
56,3 |
458,9 |
Tabela Nr 3 Długość dróg gminnych w podziale na poszczególne gminy.
Procentowy udział dróg w poszczególnych kategoriach w powiecie włodawskim przedstawia się następująco:
- drogi krajowe - 3,49 %
- drogi wojewódzkie - 14,95 %
- drogi powiatowe - 35,04 %
- drogi gminne - 46,53 %
Procentowy udział dróg twardych w poszczególnych kategoriach w powiecie włodawskim przedstawia się następująco:
- drogi krajowe - 7,20 %
- drogi wojewódzkie - 30,86 %
- drogi powiatowe - 51,44 %
- drogi gminne - 10,50 %
Analizując sieć dróg publicznych w powiecie włodawskim zauważyć nietrudno, że 51,57 % sieci dróg stanowią drogi gruntowe. Szczególnie istotna jest więc stopniowa likwidacja dróg gruntowych, przynajmniej tak, aby wszystkie miejscowości gminne były połączone drogami o nawierzchni twardej.
Wskaźnik gęstości dróg publicznych w powiecie włodawskim wynosi 88,16 km/100 km2 , w tym:
- drogi krajowe - 3,07 km/100 km2
- drogi wojewódzkie - 13,18 km/100 km2
- drogi powiatowe - 30,89 km/100 km2
- drogi gminne - 41,02 km/100 km2
Z analizy wskaźników wynika, że gęstość sieci w powiecie włodawskim jest wyraźnie niższa od gęstości sieci w województwie lubelskim (107,3 km/100 km2 ) *1.
Wskaźnik gęstości dróg publicznych twardych w powiecie włodawskim wynosi 42,69 km/100 km2 , w tym:
- drogi krajowe - 3,07 km/100 km2
- drogi wojewódzkie - 13,18 km/100 km2
- drogi powiatowe - 21,96 km/100 km2
- drogi gminne - 4,48 km/100 km2
Z analizy wskaźników wynika, że gęstość sieci dróg twardych w powiecie włodawskim jest zdecydowanie niższa od gęstości sieci w województwie lubelskim (71,2 km/100 km2 ) *1.
Na terenie Powiatu Włodawskiego znajduje się 13 obiektów mostowych usytuowanych na drogach powiatowych. W oparciu o przeprowadzone w 2006 roku przeglądy szczegółowe obiektów mostowych należy stwierdzić, że 3 mosty wymagają kompleksowego remontu, pozostałe znajdują się w średnim stanie technicznym.
1. Dane - zaktualizowana Strategia Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2006 - 2020
Średni dobowy ruch pojazdów samochodowych na zamiejskiej sieci dróg krajowych województwa lubelskiego w 2005 roku wynosił 5966 poj/dobę ( kraj 8244 ) i był większy o 14% w porównaniu z rokiem 2000 ( kraj 18% ). *2.
Średni dobowy ruch pojazdów samochodowych na zamiejskiej sieci dróg wojewódzkich województwa lubelskiego w 2005 roku wynosił 2322 poj/dobę i był większy o 20 % w porównaniu z rokiem 2000.
W powiecie włodawskim średni dobowy ruch na zamiejskiej sieci dróg powiatowych w 2005 roku wynosił 786 poj/dobe i był większy o 15% w porównaniu z rokiem 2000.
2. Generalny Pomiar ruchu 2005. Synteza wyników. Biuro Projektowo-Badawcze
Sp. z o .o Transprojekt - Warszawa